Home   Contact Email: info@leenapk.nl Tel. 0182-678740
 
 

Zeldzaam: River launch Thames Clinker Built 1942

Zeldzaam! Zo mag deze 10 voets klinker gebouwde overnaadse sloep worden genoemd. Zeldzaam, vanwege het bouwjaar 1942, midden in de Tweede Wereld Oorlog in Engeland (Londen Thames) waar aan alles een te kort was. Maar ook 'zeldzaam' in de zin van hoe mooi en hoe goed deze gebouwd en daarna gerestaureerd is. Dan blijft er nog een zeldzaam over. Zelden heb ik iemand ontmoet, die zoveel uur en perfectie in het restaureren van een boot heeft gestopt. Meer dan 4 jaar en dik 1200 uur aan restauratie, welke volledig is bijgehouden met ruim 700 foto's en documenten. In één woord: zeldzaam!

 

 

   
In opdracht te koop aangeboden.

De geschiedenis van deze 77 jaar oude sloep is bij een eerdere eigenaar verloren gegaan. Maar we kunnen er ons wel wat bij voorstellen. 1942, er werd heftig gevochten in Europa. Anderhalf jaar eerder was de "Slag om Engeland". Bommen bereikte Londen en inwoners bereide zich voor. Vlak daarna is deze overnaadse klinker gebouwde 'River Launch' sloep gebouwd en voer in 1942 haar eerste 'maiden trip'. De exacte reden waarom ze is gebouwd, blijft een groot mysterie. Om de schepen in de rivier The Thames te bevoorraden? Om de rivier over te steken of om te vissen? Een mysterie.
 
Vraapprijs slechts € 19.900,-
   

 

   


De eigenaar heeft de "Naomy" (voorheen Marchery) enkele jaren geleden over kunnen nemen om haar volledig te restaureren. De eigenaar, een scheepstimmerman en specialist in technisch houtbewerken voor schepen, heeft alle specialisaties die er zijn aangesproken om deze 10-voeter, op een zeldzame manier te restaureren. Beter dan perfect. Het begon bij de motor. Ook al een zeldzaamheid. Een Stuart Marine Engine R3M (1,5PK) 41.RO27 1.500RPM, gebouwd bij Henley-on-Thames, Engeland. Het getal 41 duid op het jaartal van de motor. Een jaar eerder dan de boot. Deze motor komt uit een ander schip. De originele Stuart Marine Engine R3M (1,5PK) 42.ROxx 1.500RPM is er ook nog, maar wacht op een volledige overhaling. In overleg kan deze meegeleverd worden. Een boot met 2 zeldzame motoren is uiterst zeldzaam. De Stuart zit op een nieuwe gedraaide schroefas, met een 3-blads messing(??) schroef.

De 'Naomy' heeft alle originele details uit 1942, zoals het beslag, de tank, de motor etc,. Tijdens de monster restauratie van 4 jaar(!) zijn slechts enkele houten delen van de romp vervangen voor nieuwe delen. De binnen betimmering is geheel aangepast en volledig verwijderd zodat ook alle spanten vervangen konden worden waarna nieuwe banken op een oude ambachtsmanier zijn gemonteerd met een zuigende passing. Alles is op een zeldzame perfecte manier gemaakt en gemonteerd. Nerf gebouwd. Een term die slaat op dat bakboord en stuurboord, gespiegeld van elkaar zijn, op de houtnerf nauwkeurig. Een knoest in het hout met de vlam eromheen bakboord voor, zit dan ook stuurboord voor. Over details gesproken! Fantastische details die je maar zelden ziet. Een ander detail is het glas in de motorkist. Achttiende -eeuws gegoten glas van een oude klok, op maat gesneden om tot een perfecte kist te komen met het juiste soort glas. Om alles in perfecte staat te houden volstaat een simpele blanke lak niet meer, en is er gekozen om de gehele boot, binnen, buiten, boven en onder in 2 lagen epoxy lak te zetten. Alleen wanneer dit op een juiste manier gedaan is, zoals hier, kan de sloep er nog meer dan 77 jaar mee vooruit. Echter de conservering was niet compleet met nog 5 lagen UV lak. Dit zorgt ervoor dat de boot, het hout, de epoxy, het lak en de kleur bestand is tegen zonlicht en alle weersomstandigheden. Zo kan de boot voor langere tijd in het water liggen. Ook vanwege de snelle Teflon anti-fouling VC17, die gladder en beter is dan iedere andere conventionele anti-fouling. Om inregenen te voorkomen, zit er een zware kwaliteit dekzeil van canvas bij. Een op maat gemaakt zeil (bruin) die niet krimpt en bestand is tegen regen, hagel en UV licht.

Een kenmerk voor deze River launch Thames clinker built sloepen zijn de met 'benenlijm' verlijmde voorsteven. Een oud gebruik die naar het schijnt bij slecht 1 scheepsbouwer nog werd toegepast in Engeland tijdens de Tweede Wereld Oorlog.
De trailer, zoals op de foto, heeft een dag ervoor een hagelnieuwe as gekregen en was nog niet afgemonteerd. Een stallingstrailer die ook op de weg gebruikt kan worden.

We kunnen nog veel meer vertellen over deze bijzondere sloep, over de details, vakmanschap of over de techniek. Beste is om het schip, bij serieuze interesse, te bekomen bekijken. De 'Naomy' staat in een verwarmde droge stalling te Gouda.

Een sloep, dinghy, schip, vlet als deze, in deze zeldzame staat, waar zoveel liefde en vakmanschap in zit, is bijna onmogelijk om dat in Euro's uit te drukken. Bijzonder, zeldzaam, uniek en perfect. De vraagprijs voor de 'Naomy' is
€19.900 incl BTW. (marge)
   

 

 

 

Adres
 

Leen APK
Gouderaksedijk 1
2808 NA Gouda
Tel.: 0182 678740
e-mail: info@leenapk.nl
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
van 09:00 – 17:00 uur.
Plan een afspraak in
 
Kamer van Koophandel Gouda: 24371286
Eigenaar: L.J. de Bodt
BTW nummer: NL1842.86.323B01
Disclaimer – verkoopvoorwaarden
     
 
 

© LeenAPK - 2019  (RottWerk)